[wpdreams_ajaxsearchlite]

Garantie

garantie, feiten en fabels!

garantie

Fabrieksgarantie is vaak 2 jaar. Soms is deze te verlengen naar 5 jaar. De wettelijke garantie is echter vaak langer. In de wet staat geen termijn genoemd. U mag er van uit gaan dat u krijgt wat u redelijke wijs mag verwachten. Hier geven wij gehoor aan. Wel verwachten wij van u dat wanneer de fabriek een gratis verlenging aan biedt door het product te registreren, u daar gebruik van maakt. Dit ontzorgt ons als verkopende partij en hier is ons prijsniveau op gebaseerd.

U leest alles over uw rechten en plichten op de site van de consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/garantie

In de eerste 2 of 5 jaar, tijdens de fabrieksgarantie, geven wij gratis advies over het wel of niet inschakelen van de fabrikant voor het verhelpen van een storing.

De fabrieksgarantie geldt niet voor alle storingen. Denk hierbij aan verstoppingen van slangen, zeepbakjes en niveau meters, kleine onderdelen tussen de trommellagen maar ook een slecht functionerende kraan of afvoerleiding kan een storingsmelding geven.

publicatie Autoriteit Consument en Markt (ACM)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de garantieregels beter na te leven. Jaarlijks ontvangt de ACM duizenden meldingen van consumenten over de slechte afhandeling van garantiekwesties. Hieruit blijkt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM de verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de te verwachten levensduur. Ook licht de ACM toe wat dit concreet voor hen betekent. Verkopers die zich niet aan de regels rondom garantie en reparatie houden, lopen het risico op handhaving.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Ten onrechte gaan veel verkopers er vanuit dat je recht op garantie verloopt na 2 jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer. Wij roepen handelaren daarom nu op hun werkwijze bij garantie en reparatie kritisch te bekijken en aan te passen. Zodat consumenten krijgen waarop ze recht hebben: een goed werkend product voor zolang je dat mag verwachten.”

U leest de publicatie van de ACM via onderstaande link:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-waarschuwt-winkeliers-moeten-voldoen-aan-garantieregels